Krijgt je kind alle hightech snufjes?
Hoe gaan ouders hier mee om?
Ik zat vandaag in de wachtplaats van de dokter.
Rechtover mij was een meisje van ongeveer 6 jaar op een smartphone aan het spelen.
Ze schuift zo vlot haar vingertjes over het scherm, het lijkt wel een aangeboren talent!
Er is zoveel veranderd op korte tijd.
Toen ik klein was hadden we thuis nog geen TV.
Ik mocht soms eens kijken 'bij de buren' als er een kinderprogramma was op woensdagnamiddag.
Mijn broertje was 6 jaar jonger en hij kon dan wél thuis al kijken naar de verschillende kinderprogramma’s.
Onze kinderen daarentegen zijn van toen ze heel klein waren, al opgegroeid met TV.
Eens ze ongeveer 10 – 12 jaar waren kregen ze een gameconsole (zo eentje van die allereerste die er waren).
Ik werd er soms gek van. Ik hoor nog altijd dat vervelende geluidje van die ‘aap die kokosnoten wierp’.
Nog later, de oudste was toen ongeveer 18 jaar was, kwam de eerste computer in huis.
Wat een belevenis was dat toen!
Vandaag groeien kinderen op met allerlei hoogtechnologische speeltjes.
In heel wat gezinnen deden computers, gsm’s, nintendo’s, smartphones, tablets, smartphones en spelconsoles al hun intrede. Ze sluipen het huis binnen via vriendjes, de school, de reclame.
Ouders kopen de gadgets meestal voor zichzelf, maar na een tijdje speelt zoon of dochterlief ermee.
Toen onze kinderen klein waren was het eenvoudig : de televisie ging aan tijdens het kinderuurtje en daarna weer uit.
Vandaag nemen kinderen hun smartphone of iPad mee naar bed. Wanneer het uit de hand dreigt te lopen, moeten ouders strenge beslissingen nemen : het apparaat verdwijnt achter slot en grendel – of ze mogen er alleen op woensdag en in het weekend mee spelen.
Het is niet eenvoudig voor de ouders van vandaag.
Hoe komt dat dat anno 2012 steeds meer kinderen in het bezit zijn van zo’n gadget?
- Kleuters worden al aangemoedigd : er bestaan al enorm veel kinderspelletjes en app’s hiervoor.
- van zodra het kind naar de middelbare school gaat, wordt de druk zeer groot. Iedereen loopt ermee rond
- veel gezinnen wonen in de stad en de kinderen moeten zich binnen kunnen amuseren
- de meeste ouders werken allebei en hebben daardoor minder tijd voor de kinderen. Het gezin wordt geleidelijk aan een holding company: men leeft als individuen samen.
- de iPad en dergelijke is een nieuwe babysit geworden
maar … er wordt toch beweerd dat dergelijke speeltjes kinderen helpen om hun motorische vaardigheden te ontwikkelen?
Tja, misschien een goed verkooptruc?
De beste manier om de motorische vaardigheden van de kinderen te bevorderen is door met hen te wandelen, te spelen, te fietsen, hen voor te lezen of te knutselen ..
Wanneer een kind enkel op een tablet speelt, verliest het veel inlevingsvermogen en fantasie.
Zijn die hightech snufjes dan alleen maar negatief?
Natuurlijk niet. Het kan heel positief zijn, als het maar op een gestructureerde manier gebruikt wordt.
- sommige kinderen hebben het moeilijk met bepaalde vakken en een tablet kan dan een handig hulpmiddel zijn om de leerstof beter onder de knie te krijgen.
- in het onderwijs hebben computers, tablets en bepaalde software een nut.
- er wordt al spelend geleerd: kinderen begrijpen het systeem van die touch interface onmiddellijk. Er staan reken-, taal- en puzzelspelletjes op.
Misschien een goede raad voor ouders
- geef de gsm niet 'te' snel aan je kinderen
- als je bv. lang moet wachten bij de dokter, neem een boekje mee of een blocnote en kleurpotloden in plaats van een smartphone of tablet.
- Als je er een aankoopt, hou er dan wel de controle over
Er zal altijd kritiek zijn op technologische evoluties.
Toen zoveel jaren geleden de televisie de huiskamer binnendrong waren er velen bang dat de kinderen niet meer zouden buiten spelen.
Hetzelfde gebeurde toen de eerste gameconsoles en de computer hun intrede deden. Nu zijn de tablets de zondebok, tot er weer iets nieuws op de markt komt.
We zien het nu van deze gadgets en zijn er dan ook echte voorstanders van.
Ik pleit hier niet dat men het per sé moet aanschaffen, maar weet dat vroeg of laat je kinderen er toch mee in aanraking komen.
Daarom is het goed om van jongsaf aan mee te leren werken.
Als ouders hebben we de taak om de kinderen op een positieve, gestructureerde en veilige manier met al die ‘speeltjes’ te leren omgaan.
Marijke Bisschop, gedragstherapeute vertelt volgende :
Britse vijfjarigen willen iPhone voor Kerstmis
De nieuwste barbiepop, een prachtig stuk speelgoed o een spannend gezelschapsspel als kerstcadeau? Dat is zo passé.
Kinderen vanaf vijf jaar willen gadgets zoals een iPhone, iPod en een iPad. Een Britse enquête bij meer dan 2000 kinderen bewees dat een technologisch gadget het populairste kerstgeschenk is.
Het zijn daarenboven niet enkel de oudere kinderen (13 - 16 jaar) die hoogtechnologische speeltjes wensen.
17% van de 5 tot 8 jarigen en de helft van de 9 tot 12 jarigen hebben dit ook op hun verlanglijstje staan.
- Van kinderen tussen de 3 – 16 jaar heeft meer dan 50% een spelconsole
- 25 % heeft een TV op de kamer
- jongeren zijn ongeveer 3u05 per dag, bezig met moderne gadgets
- 67 % van de ouders stoort zich aan de hoeveelheid computer en TV-tijd van hun kinderen
- Meer dan 7 op10 ouders proberen hightech-tijd van jongeren te beperken
- De helft hiervan geeft het na een tijdje op
Volgend deel : Ik eet dit niet, ik eet dat niet
Maak jouw eigen website met JouwWeb