Hoe gevaarlijk is de pechstrook?

 

De pechstrook ... een gevaarlijke plaats

Zondag 19 februari 2012 ….

Het nieuwsbericht op de TV meldt het droeve verhaal van 2 jongeren die aangereden zijn op de pechstrook.

Zomaar, in één klap …. twee jongens van amper 20 jaar van de baan!

 

Volgend artikel stond ’s anderendaags in de krant:

Bij een zwaar ongeval op de E403 Brugge-Kortrijk zijn zaterdagavond twee jongeren uit Lendelede om het leven gekomen. Dat bevestigt de federale wegpolitie. Ze stonden op de pechstrook toen ze door een slippende wagen weggemaaid werden. In die wagen vielen nog eens twee gewonden.
De twee vrienden reden met hun auto richting Brugge toen ze tijdens een hevige regenbui plots in aanraking kwamen met de middenberm en daarbij een klapband opliepen. Ze verlieten hun voertuig, verwittigden de hulpdiensten en gingen op de pechstrook staan.
Enige tijd later probeerde een tweede voertuig de gecrashte wagen te ontwijken maar ging ook aan het slippen. Die wagen maaide de twee jongeren van 19 en 20 van de pechstrook en belandde uiteindelijk tegen een verlichtingspaal. Voor de twee jongeren kon geen hulp meer baten.
De twee vrouwelijke inzittenden van de tweede wagen zijn zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht.”

 

Stilstaan op de pechstrook is huiveringwekkend en gevaarlijk. Het is beter om wat uit te bollen tot aan een afrit (als het nog kan!). Volgens VAB blijkt dat steeds meer bestuurders de pechstrook gebruiken als rijstrook!

Ze zijn een gevaar op de weg.
- Sommige chauffeurs staan inderdaad in panne, maar anderen liggen gewoon wat uit te rusten of staan langs de kant om te telefoneren of hun GPS in te stellen!
- Nog anderen houden een plaspauze of laten kleine kinderen lans de kant plassen. Wat vaak gebeurt is dat er mensen gewoon op de pechstrook staan te wachten op hun collega, om dan samen verder te rijden! Maar het allerergste is dat er bestuurders zijn die geen geduld hebben bij files! Ze rijden dan wel meer dan een kilometer over de pechstrook om de eerstvolgende uitrit te nemen of gewoon rechts voorbij te steken! Het is onvoorstelbaar, maar harde realiteit!

- En onze 'grote heren' die het land 'leiden' geven niet altijd een goed voorbeeld. Er komt opeens een geblindeerde wagen voorbij - op de pechstrook - soms uitgerust met blauw zwaailicht. Ah ja … de Europese top in Brussel vindt plaats!

- Er staan ook opvallende meer vrachtwagens op de pechstrook. Er is gebrek aan parkeerplaatsen, hun digitale tachograaf vermeldt hun “verplichte” rij-en rusttijden … verder rijden mag niet … verplichte rustpauze.

 

GROTE BLUNDERS!

Op de pechstrook rijden of staan:
- om een afrit te nemen
- als rijweg bij files
- om te telefoneren of notities te maken
- om te plassen
- om de gps in te stellen
- om met een hoge snelheid in te halen
- om uit te rusten of te slapen
- om te wachten op collega
- om het voertuig langer dan 24 uur te laten staan

 

Onthou steeds deze gouden raad:

Hou steeds de pechstrook vrij. Zo kunnen politiemensen ambtshalve die strook gebruiken.
Wie daar stilstaat, verhindert overigens de doorgang van de hulpdiensten (politie, brandweer, ziekenwagen, takelwagen…) bij filevorming

De medewerkers van VAB wijzen op de gevaren bij het staan op een pechstrook, bij panne!
Ook voor zij, die reparaties moeten uitvoeren is het opletten geblazen! Het eerste wat zij doen is de inzittende verplichten om achter de vangrails te gaan staan! Zo ziet de pechverhelper het verkeer ook naderen. Hij zal proberen altijd te staan of stappen, tegen het verkeer in (nooit mee met het verkeer). Zo ziet hij wat er achter hem gebeurt. Hij is heel alert voor omgevingsgeluiden, bv. bruusk remmen of slippen, een vrachtwagen die toetert …

Het is opvallend dat mensen met kinderen veel minder nonchalant zijn. Jonge ouders waken echt wel over de veiligheid van hun kroost. De kinderen dragen meestal wel een fluovestje en staan braaf achter de vangrail te wachten, zelfs wanneer het pijpenstelen regent.
Chauffeurs zonder kinderen blijven veel te vaak zitten en wachten tot de pechverhelping aankomt.
Als je op de pechstrook staat, kijk dan uit dat je niet parkeert vlak voor een brugpijler of aan het einde van een pechstrook! Je hebt dan onvoldoende ruimte om op snelheid te komen als je wegrijdt. Het is aan te raden om wat snelheid te maken op de pechstrook zelf en vervolgens met een snelheid van 70 of 90 km/u de rechterrijstrook op te rijden.

 

Als je bij pech of een ongeval noodgedwongen met uw auto moet stilstaan op de pechstrook, hou dan rekening met volgende:


Tips voor een veilig gebruik van de pechstrook:

  1. gebruik de pechstrook nooit, behalve bij pech, ongeval of plotse ziekte.
  2. Probeer altijd de parking of eerstvolgende afrit te bereiken. Stop dus enkel als het niet anders kan!
  3. parkeer je wagen zo dicht mogelijk tegen de vangrails of berm en zet de 4 richtingaanwijzers aan.

4.Trek uw fluohesje aan en stap uit, bij voorkeur aan de rechterkant.

  1. Laat eventuele passagiers uitstappen (liefst ook weer aan de rechterkant) en achter de vangrail wachten.
  2. Plaats een gevarendriehoek op ongeveer 100 meter achter uw auto.  Stap hiervoor op de pechstrook zo dicht mogelijk tegen de vangrail of zelfs achter de vangrail als dat mogelijk is.
  3. Wacht "allemaal" achter de vangrail staan, ook als het slecht weer is. Blijf zeker niet op de pechstrook staan of lopen, ook niet overdag of op een goed verlichte weg!
  4. Verwittig de hulpdiensten: als u met uw gsm belt, geeft u het best aan in welke rijrichting uw auto staat en bij welke hectometer- of kilometerpaal. Gebruikt u een praatpaal, dan weten de hulpdiensten automatisch waar u zich bevindt.
  5. Als uw auto niet meer kan rijden, dan mag hij in principe niet op de pechstrook blijven staan. U moet hem binnen de 24 uur weghalen.
  6. plaats je wagen niet vlak voor een brugpijler
  7. zorg ervoor dat je voldoende snelheid haalt vooraleer je de pechstrook verlaat

  

Jammer genoeg kunnen de twee jongeren die zondag het leven lieten, die tips niet meer gebruiken!
Zij stonden aan de kant van de snelweg … er was geen vangrail … ze stonden op de verkeerde plaats .. op het verkeerde tijdstip!

 

Volgend deel : Ramen en deuren open

Maak jouw eigen website met JouwWeb