Kinderboek : ‘Pestkoppen en windbuilen’
Pesten : ben je dader? Ben je slachtoffer?
We worden er zo dikwijls mee geconfronteerd. We lezen het in de krant, we horen het op TV … hoe sommigen jonge mensen, anderen het leven zuur maken door hen te pesten. Het gaat zelfs zo ver dat de slachtoffers het leven niet meer aan kunnen en eruit stappen!
In bijna elke school wordt er wel iemand gepest. Maar de kinderen die het thuis minder goed hebben zijn een gemakkelijk slachtoffer voor pesterij op school.
In Mechelen (België) wordt jaarlijks de armoede op kaart gezet. Dat gebeurt vooral door 'Geknipt', een samenwerking van enkele sociale organisaties en van geëngageerde Mechelaars. Dit jaar kozen ze voor het thema kinderarmoede en taalachterstand, en voor het ‘in de kijker plaatsen’ van een kinderboek.
Auteur Guy Didelez schreef het boek : “Pestkoppen en windbuilen”
Klik volgende link aan en je hoort Guy Didelez.
Het is een gesprek over armoede, pesten en over de verhaallijn van het kinderboek.
http://www.radio2.be/regio/antwerpen/pestkoppen-en-windbuilen
Kinderarmoede is schrijnend. Een kind wordt erin geboren en wordt er, buiten zijn wil om, mee geconfronteerd. Het zal je maar overkomen. Het gezin waarvan 'Hanne' deel uitmaakt, is trouwens door omstandigheden in armoede geraakt. Papa is ziek en kan niet werken. Dat is een zware dobber.
Het weekblad Visie stelde enkele vragen aan Guy Didelez.
1ste vraag : “een boek over armoede … lezen kinderen dat graag?”
Zijn antwoord : “Ik wilde er vooral iets spannends van maken, een boek dat kinderen willen vastnemen. ‘Pesten en windbuilen’ gaat over pesten. Dat kennen kinderen goed en ze lezen er graag over. Maar onder het pestverhaal zit een kluwen van problemen. Hanne eet eenzijdig, ze woont in een slecht huis, ze kan niet goed mee op school, want mama moet laat werken en kan niet helpen bij het huiswerk. Papa moet daarbij ook nog zware operatie ondergaan. Hierdoor valt Hanne op en springt ze eruit : een ‘goed’ slachtoffer voor pesters.”
2de vraag : “Hoe weet je als schrijver wat kinderen bezig houdt?”
Zijn antwoord : “ ik heb met veel kinderen gepraat. Ik had het vooral over pesten maar ook over hun lievelingsspeelgoed bijvoorbeeld. De meesten hebben Wii en Nintendo. Eentje had een boksbal, een ander had een versleten knuffelkonijn net zoals Hanne.”
3de vraag : “ Je geeft lezingen over het boek. Wat is de reactie van de kinderen?”
Zijn antwoord : “In het begin vinden ze het verhaal plezant. Meelachen met de pesters is het gemakkelijkst. Maar als ik vertel hoe Hannes knuffel op de speelplaats wordt rondgezwierd en platgetrapt, dan voel je de groep stiller worden. De pesterijen gaan zo ver dat het hen raakt en terwijl ik vertel veranderen ze van kamp. Zulke dingen zichtbaar en bespreekbaar maken, dat is de bedoeling van het boek.”
Korte samenvatting van het boek
Echt?’ vraagt Rachid. ‘Echt!’ herhaalt Eef. ‘Hanne heeft alles aan juf Anke verteld. Ik heb het daarstraks zelf gehoord. Ik zat op het toilet en Hanne stond bij het wasbakje. Ze heeft juf Anke verteld dat jullie haar pesten. En de juf heeft beloofd dat ze zal ingrijpen.’
De woorden van Eef hebben veel effect. Zoveel effect dat het een hele poos stil blijft. ‘Flauw’, zegt Rachid dan. ‘Dat was toch niet echt pesten, dat is gewoon een grapje.’
Hanne wordt gepest. Omdat ze zoveel fouten schrijft. Maar ook omdat ze elke dag boterhammen met perenconfituur eet en omdat ze een oud en versleten konijn als lievelingsspeelgoed heeft. Jolien lacht het hardst. Haar ouders wonen in een heel duur huis. Hannes ouders hebben nauwelijks genoeg om rond te komen. En dan is er ook Rachid. Die is zo sterk dat hij zijn eigen kracht niet kent. Jolien heeft hem helemaal ingepalmd en het pesten wordt steeds erger. Als Hanne de juf erover vertelt, komen Jolien en Rachid dat te weten. Ze zijn vastbesloten om haar een lesje te leren!
Recensie
Omdat Hanne 'te dom is voor taal en te slim voor rekenen' wordt ze op school dagelijks gepest. Thuis kan het 9-jarige meisje haar verhaal niet kwijt. Moeder werkt buitenshuis om de dure operaties van vader te kunnen blijven betalen; hij heeft slechte longen. Gevoelig, genuanceerd en op begrijpelijke manier worden de gedachten en gevoelens van Hanne verwoord. De gebeurtenissen bieden vele identificatiemogelijkheden, zowel vanuit het slachtoffer als vanuit de pestkoppen bezien. Zo wordt de schrijnende thuissituatie van een van de pestkoppen belicht.
'Geknipt', een samenwerkingsverband van Mechelse sociale organisaties, wil met het verhaal de problematiek van armoede en sociale uitsluiting in Mechelen zichtbaar maken. Pesten is iets waar bijna elke lezer (in)direct mee te maken heeft of zal krijgen, maar met armoede ligt dat anders.
Het boek heeft een vlotte schrijfstijl; moeilijkere begrippen zoals longtransplantatie worden uitgelegd. De indeling in hoofdstukken, de vrij grote drukletters en de zwart-wittekeningen verhogen de leesbaarheid. Het nawoord bevat contactgegevens van de leden van 'Geknipt'.
Het is een boek dat veel beweging brengt en eentje dat ouders en iedereen samen kunnen lezen. Ook creatieve juffen en meesters kunnen aan de slag met de tips en verwijzers achter in het boek.
‘Pestkoppen en windbuilen’ werd uitgegeven door Manteau' en bevat 100 pagina’s.
Auteur : Guy Didelez
Illustrator : Rocio Del Moral
Overige betrokkenen : Rocio Del Moral
Soort : Met illustraties
Taal : Nederlands
Afmetingen : 18x203x144 mm
Geschikt voor : 9 - 12 jaar
1ste druk
ISBN10 - 9022328031
ISBN13 - 9789022328033
Laat ons samen witte ballonnen oplaten tegen het pesten!
Maak jouw eigen website met JouwWeb