Een dipje ... kan shoppen je helpen?

Wie kent het niet? Een baaldag, een dipje? We zoeken afleiding, we willen iets leuks doen ...

Helpt shoppen?

Het is officieel bewezen dat shoppen vrouwen gelukkiger maakt. Ze vinden het heerlijk zichzelf te verwennen met wat nieuwe kledij of ..

Sommige vrouwen vinden shoppen dé oplossing.

Weer nieuwe schoenen... nóg een jas ... die designertas online?

We kopen om te kopen. Financiële crisis? Welke crisis?

Winkelen doet deugd en wat meer is : we kunnen niet meer zonder.

Vaak hebben vrouwen hebben het shoppen nodig!

 

Je bent vorige week gaan shoppen en de buit hangt in je kast. Maar dat houdt je niet tegen om ook vandaag weer op jacht te gaan. Het hoeft niet chic of duur te zijn.

Nochtans kom je niets tekort … kan je heel vaak in een andere outfit verschijnen.

Hoe leg je die drang tot kopen uit? Er spelen veel meer emoties en onbewuste processen mee dan we vermoeden! Elk gedrag is gericht op het vervullen van noden!

Fysieke noden kennen we : we hebben dorst, dus we drinken.

Bij shoppen spelen vooral onbewuste noden.
Het is een uiting van onze persoonlijkheid, onze identiteit en onze creativiteit. Het gaat om eigenwaarde en voor een groot deel ook over status.

Shoppen kan voor vrouwen ontspanning en plezier betekenen. Weet je … het staat op de 3de plaats van favoriete ontspanningsmogelijkheden van de vrouw – na vakantie en uit eten gaan.

Aankopen kan leiden tot positieve stemmingen.

VRIJHEID

Dank zij shoppen ervaren we een korte voldoening.  Het maakt ons rustig en opgewonden tegelijk – twee gevoelens die we graag hebben. Ook het idee “het mag eens”, schenkt een gevoel van vrijheid.
Veel vrouwen voelen zich vaak beperkt – beperkt in tijd en mogelijkheden. Er is de dagelijkse race van werken, huishouden, kinderen opvoeden …

Mannen zullen voor dat vrijheidsgevoel eerder grijpen naar een avondje toog hangen met vrienden of naar een voetbalmatch gaan ... en vrouwen? ... wel - vrouwen winkelen!

Het is een manier om stress en zorgen te verjagen (maar net dat effect gaan we elke keer weer opzoeken in de winkelrekken)

Sowieso is het altijd een kortetermijnoplossing.
Een paar maanden na de aankoop zijn die “nieuwe” kleren alweer oud en zoeken we iets anders.

Pas op, shoppen biedt geen oplossing aan mensen die kampen met grote, innerlijke problemen. Met een ‘zoveelste’ aankoop verwerk je geen verdriet.

Heel veel vrouwen doen impulsieve aankopen zonder dat het de spuigaten uitloopt maar … vanaf wanneer spreken we van een verslaving?
- het is als een obsessie om te kopen.
- je kan aan niets anders denken dan aan de spullen die je wil.
- op het moment van aankoop voel je een grote opwinding, maar ook een onweerstaanbare drang en dwang.
- je MOET het hebben!
- met je trofee in je handen ben je euforisch!

Die gelukkige stemming blijft niet duren. Al snel bekruipen je schuldgevoelens omdat je je weer hebt laten gaan. Je zit in de put en bent teleurgesteld in jezelf.

Om over die negatieve gevoelens heen te raken, koop je opnieuw, voel je je weer slecht, koop je opnieuw …. enz ….

ZELFCONTROLE

Kopen is leuk maar wat als onze bankrekening eronder lijdt? Als we ‘minder uitgeven’ willen nastreven, kunnen we gebruik maken van een handige vaardigheid nl: zelfcontrole

Maar zelfcontrole is niet onfeilbaar. In shoppingsituaties kan dit leiden tot het kopen van dingen die we niet nodig hebben, die te duur zijn of niet beantwoorden aan onze behoeftes.

Zeg eens …wie heeft er in haar kleerkast ongedragen stuks hangen, soms nog met een prijskaartje eraan?

Onder invloed van onze omgeving veranderen onze behoeftes, doelstellingen en noden. Bij een nieuwe mode hebben we een nieuwe behoefte en gaan we voor de vervulling ervan: de nieuwe collectie! De etalages spelen daar op in!

Wanneer we een bepaald doel bereikt hebben, creëren we een nieuw doel.
Bijvoorbeeld: we hebben de broek die we willen, maar we zien daar ook een mooie pull die erbij staat en .. we willen toch mooi en trendy zijn?
Aangezien de inhoud van ‘goed gekleed’ verandert, gaan ook de noden van de vrouw veranderen.


SCHULD

Wie heeft er nog nooit stiekem een shoppingstas naar binnen gesmokkeld, niet in het oog van de partner? Of bij hoog en laag tij beweerd dat je die blouse wel al lang hebt, maar nog niet veel gedragen of … misschien heeft hij ze nog niet gezien?

Schuldgevoelens steken de kop op. Zelfs als die ontstaan – bv. door het kopen van een duur of luxueus iets – zijn we er meesters in om deze spijt op korte termijn te verdoezelen. We maken onszelf iets wijs, overtuigen onszelf er onbewust van dat dit item toch past in ons leven!

Shoppen is bovenal vrouwelijk, maar ook mannen doen het.
En toch is het anders: als mannen shoppen hebben ze een welbepaald doel voor ogen en ze gaan daar recht op af.

Vrouwen shoppen meer om te shoppen!

Is dat eigenlijk allemaal zo erg? Zolang we niet bankroet eindigen is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Nee ... zolang het op een gezonde manier gebeurt, is het niet erg. Door het shoppen kunnen we uiting geven aan onze eigen identiteit.

Als we er maar op letten dat de winkel-trips niet uit de hand lopen. We moeten weten of we door stresssituaties gevoeliger zijn voor reclame in de winkel.

Ook oppassen als we TE goed gezind zijn!

Het kan ook anders uitlopen als je met vriendinnen gaat shoppen : veel plezier zet aan tot (te veel) kopen!
Hou steeds in je achterhoofd hoeveel je van je budget al uitgegeven hebt.

En vooral dat laatste is belangrijk! Want geld uitgeven aan kledij, die je niet écht nodig hebt, in tijden van economische crisis, is allesbehalve logisch.

 

Wat voor shopster ben jij?

1. De Grab and go shopper

Het is een grab-and-go-product: een noodzaak. De shopper wil hier zo weinig mogelijk tijd aan spenderen. De shopper heeft weinig tijd en wil zo snel mogelijk binnen en buiten zijn. Deze dame houdt niet zo van shoppen – ze doet dit dan ook het liefst alleen en zeer efficiënt

2. De eenzame zoeker

Spendeert graag veel tijd in een winkel, ze neemt de laatste trends in zich op en ziet shoppen als een tijd voor zichzelf.

3. De therapieshopper

Shopt als middel tegen angst of boosheid, of als remedie tegen het alleen-zijn. Ze zoekt iets om haar tijd aan te besteden (tijd doden) en shopt om zich beter te voelen.
Typische gevallen zijn shoppers na een ruzie of een scheiding, om de emoties minder te voelen. Ook vrouwen die shoppen om te ontstressen na een slechte dag behoren tot deze groep!

Ik had vroeger een collega en die kon de drang om te gaan shoppen niet in bedwang houden, telkens als ze haar maandstonden moest krijgen! (van emoties gesproken - of hormonen)

4. De sociale shopper

Gaat winkelen met vriendinnen als sociale activiteit. De uitstappen worden weken vooraf gepland. Ze vertrouwen op elkaars mening en vertrekken eerder met een vage wish-list.

5. De jager

Is vooral bezig met het zoeken naar een koopje of uniek stuk. Ze wil hiervoor wachten en zelfs onderhandelen. Het uiteindelijke product is haar trofee en hiervoor neemt ze graag complimenten in ontvangst.

En jij? Welke shopper--ster ben jij?

 

Volgend deel : Er is geen vuiltje aan de lucht